Rechtmatig verstrekken van uitkeringen aan inwoners | |
Op grond van de Participatiewet worden rechtmatig bijstandsuitkeringen verstrekt aan inwoners. | |
Adequate uitvoering van nieuwe instroom bijstand op gebied van rechtmatigheid en rechtmatigheidsonderzoeken van lopende uitkeringen (handhaving) | |
Op grond van de Participatiewet geven we invulling aan de poortwachtersrol, voor inwoners in een uitkering worden periodieke rechtmatigheidsonderzoeken uitgevoerd, mede op basis van signalen. | |
Inwoners met financiële belemmeringen kunnen toch maatschappelijk deelnemen | |
Door gemeentelijke inkomensondersteuning maken we het mogelijk dat mensen kosten vergoed krijgen zodat zij maatschappelijk mee kunnen blijven doen. Dat geldt ook voor eventuele kinderen die via de Kindfondsen de mogelijkheid krijgen om deel te kunnen nemen aan tal van activiteiten. | |
Inwoners krijgen een meedoenbijdrage | |
Met de meedoenbijdrage kunnen inwoners met een laag inkomen een vergoeding ontvangen voor maatschappelijke participatie. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de leeftijd. | |
Inwoners krijgen een individuele inkomensondersteuning | |
Voor mensen die langdurig op het sociaal minimum zitten bestaat er de mogelijkheid om extra inkomensondersteuning te krijgen. Dit kan bijvoorbeeld worden benut voor vervanging van huisraad. | |
Inwoners krijgen bijzondere bijstand (excl. bewindvoering) | |
Voor specifieke noodzakelijke kosten kunnen inwoners via de bijzondere bijstand een vergoeding krijgen. | |
Afname aantal inwoners in bewindvoering | |
We willen toezien op een hogere structurele uitstroom van het aantal onder bewind gestelden en beperking van de instroom. Hiervoor is het geven van voorlichting aan de verschillende zorgaanbieders en diverse instanties een belangrijk aandachtspunt, zodat inwoners niet standaard worden doorverwezen naar bewindvoerders als er sprake is van schulden of een andere financiële hulpvraag. Indien dit mogelijk is, zetten we lichtere, alternatieve instrumenten in zoals budgetcoaching en/of budgetbeheer. | |
In preventieve zin meer mensen in budgetbeheer zodat bewindvoering niet nodig is. In bestand bewindvoering onderzoeken of mensen kunnen uitstromen. | |
Door inwoners met schulden of behoefte aan financiële ondersteuning tijdig in beeld te hebben, is de kans dat de gang naar bewindvoering wordt gezet niet standaard, maar gebeurt het alleen als dit noodzakelijk is. Verder kijken we of bewindvoering nog nodig is van de inwoners die onder bewind gesteld zijn. We begeleiden hen naar meer financiële zelfredzaamheid en zetten daarbij budgetbeheer/-coaching in. |
In 2020 richten we ons vooral op:
• | De resultaten van het onderzoek Armoedebeleid en Schuldhulpverlening en de mogelijke aanbevelingen die hieruit volgen. |
• | Bij beoordeling van de financiën in een schuldensituatie ook toetsen op benutten armoederegelingen en bij aanvraag uitkering levensonderhoud ook toets op schulden. |
• | Meer grip op instroom in bewindvoering onder andere langs de weg van Werkplaats Financiën XL en uitstroom uit bewindvoering bevorderen door herbeoordeling en inzet lichtere instrumenten indien dit verantwoord is. Wij hebben de intentie om de financiële werkplaatsen XL, waaronder de inzet van budgetcoaches van de gemeente, door te zetten. Dit nemen we mee in de evaluatie van het armoede en schuldenbeleid. In 2020 besluiten we hoe dit -binnen de bestaande financiële ruimte- na 2020 kan worden voortgezet. |
• | De gemeente Eindhoven heeft de ambitie om 1% beter te presteren dan landelijk met betrekking tot de mutatie van het aantal verstrekte uitkeringen. Richting kadernota zal deze ambitie in 2020 herijkt worden. |