Begroting 2020

Veiligheid

Doelen

Verbeteren objectieve en subjectieve veiligheid

In Eindhoven werken we samen aan een stad waar mensen veilig zijn en zich veilig voelen. Om de wijken leefbaar en de stad (internationaal) aantrekkelijk te houden willen we een stad met minder overlast en criminaliteit.

Voor dit taakveld zijn onderstaande prestaties/uitgangspunten vastgesteld. De daarbij behorende indicatoren worden vastgelegd in het Jaarplan Veiligheid 2020, dat begin 2020 wordt vastgesteld en waarover in het Jaarverslag Veiligheid 2020 wordt gerapporteerd.

Informatiegestuurd werken

Op basis van in- en externe data brengen we gebeurtenissen, signalen en trends op wijk-, buurt- en straatniveau in beeld. Deze analyseren we op risico’s en ondermijnend en crimineel gedrag. Door deze informatie als basis te nemen voor de te treffen veiligheidsmaatregelen pakken we de veiligheidsproblematiek aan en het verhoogt de effectiviteit van onze uitvoering.

Gebiedsgerichte aanpak: veiligheid verankeren in de wijken

In aansluiting op de gebiedsgerichte aanpak binnen het ruimtelijk en sociaal domein geven we in wijken (die door het bestuur zijn vastgesteld) uitvoering aan een integrale en wijkgerichte (veiligheids)aanpak. Per wijk worden de veiligheidsprioriteiten geanalyseerd, uitgediept en vertaald naar concrete uitvoeringsacties. Dit vormt de basis voor de integrale (veiligheids)aanpak in de betreffende wijken. Door onze zichtbaarheid en aanwezigheid in de wijken te vergroten en met onze integrale uitvoering van de aanpak verhogen we het veiligheidsgevoel van onze inwoners.

Vergroten uitvoeringskracht

We bereiden de formatie structureel uit met projectleiders, juridische capaciteit en toezichthouders om minimaal te kunnen voldoen aan de vastgestelde uitgangspunten en doelstellingen. In samenwerking met in- en externe partners brengen we meer samenhang aan in de aanpak van de veiligheidsvraagstukken en verbeteren we de effectiviteit van de veiligheidsaanpak.

In 2020 richten we ons vooral op:

  •

High Impact Crimes (woninginbraken, overvallen, straatroven en instrumenteel dan wel expressief geweld): we investeren in de drie pijlers van het programma HIC, te weten: slachtoffers, samenleving en daders. Er vindt een doorontwikkeling plaats op de persoonsgerichte aanpak (PGA) en de aanpak heling. Daarnaast regelen we gemeentelijke nazorg voor de slachtoffers van overvallen en geven de doorontwikkeling BuurTent en Buurtpreventie vorm. Met voorlichtingscampagnes geven we invulling aan het verhogen van de alertheid en bewustwording bij de inwoners.

  •

Jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit: we vergroten systeemgericht werken en investeren in  de samenwerking met de scholen. We continueren de persoonsgerichte aanpak van daders en zetten de nieuwe BE-GRIP-aanpak voort met de nadruk op preventie en vroegsignalering. Daarnaast zetten we fors in op awareness en weerbaarheid zijn van jongeren online (met name ook omdat criminaliteit minder zichtbaar is offline en meer en meer online in netwerken lijkt te zitten).

  •

Zorg en Veiligheid: we zetten hierbij in op een sluitende keten met een sterke regierol vanuit de gemeente. We verbeteren de aanpak van ex-gedetineerden. In samenwerking met het sociaal domein schatten we de impact van de nieuwe wet verplichte GGZ in op de gemeentelijke taak en dragen we zorg voor een goede implementatie. Bij complexe casuïstiek hanteren we casusregie.

  •

Ondermijning/georganiseerde criminaliteit: de aanpak richt zich op cruciale ondersteunende activiteiten van de ‘bovenwereld’ aan de onderwereld. We treden op tegen ondermijnende activiteiten via een integrale wijkgerichte aanpak. In de wijk Oud-Woensel gaan we een pilot inzetten voor de aanpak van ondermijning. Dit gebeurt onder andere vanuit de Woondeal die in 2019 met het Rijk is afgesloten. We maken optimaal gebruik van de Wet Bibob.

  •

Weerbaarheid: we bieden weerstand tegen persoonlijke en particuliere verleidingen die ten koste gaan van het publieke belang en beschermen het bestuur en ambtenaren tegen bedreigingen van buiten en binnen de organisatie. Ook het zoveel mogelijk beperken van het risico (of de schijn van) op (bewust of onbewust) misbruik van de gemeentelijke positie ten behoeve van netwerkbelangen maakt hier onderdeel van uit. Door de interne bestuurlijke en ambtelijke organisatie verder te ontwikkelen en een handelingsperspectief tegen ondermijnende en bedreigende activiteiten te ontwikkelen, wordt het steeds lastiger om besluitvorming en uitvoering negatief te beïnvloeden.

  •

Radicalisering en polarisatie: We voeren activiteiten uit langs drie pijlers in het programma (Signaleren, Voorkomen, Interveniëren en terugdringen). Door middel van het bevorderen van bewustwording en vakmanschap blijven we investeren in het vroeg signaleren van het radicaliseringsproces, problematisch gedrag en het herkennen van toenemende polarisatie en het achterliggende probleem. Tevens blijven we investeren in het versterken van de weerbaarheid van potentieel kwetsbare personen en instellingen. Individuen en groepen die alsnog (dreigen te) radicaliseren worden opgepakt binnen de persoons- of netwerkgerichte aanpak (PGA en NGA). Deze PGA en NGA wordt net als de aanpak van problematisch gedrag verder vormgegeven. Tot slot treden we op bij incidenten waaraan spanningen of tegenstellingen ten grondslag liggen.

  •

Woonoverlast: we zorgen ervoor dat Eindhovenaren die woonoverlast ervaren dit kunnen melden en dat signalen van overlast adequaat en integraal worden opgevolgd. We werken aan een preventieve aanpak van woonoverlast middels (ruimtelijke en sociale) kaders en randvoorwaarden. We bestendigen de ketensamenwerking met onze partners in de stad in de aanpak van woonoverlast.

  •

Woonwagenlocatie Heezerweg: in 2019 is besloten om deze locatie te behouden. Voor 2020 wordt een nieuw integraal plan opgesteld voor ruimtelijke ordening, sociaal-maatschappelijk en veiligheid waarin problematiek op het gebied van arbeid, werk, inkomen en zorg voor ouderen en jeugd wordt opgepakt. Fysieke en sociale veiligheid maakt dat bestuursrechtelijke en strafrechtelijke interventies nodig zijn.

  •

Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG): Met de invoering van de AVG heeft een gegevensverwerkende organisatie, zoals de gemeente Eindhoven, de omvangrijke taak gekregen om de regels van de AVG na te leven. Binnen de gemeente Eindhoven is daarvoor in 2018  de basis neergezet. Er was echter nog niet geborgd dat structureel aan de AVG kon worden voldaan. In deze begroting wordt dit nu structureel geborgd zodat (minimaal) aan de eisen van de AVG kan worden voldaan. De verwachting is dat de AVG streng gehandhaafd zal worden.

ga terug