Begroting 2020

Verkeer, vervoer en waterstaat

Doelen

Het parkeerbeleid wordt conform ‘Eindhoven op Weg’ ingezet als instrument om de duurzame mobiliteit te stimuleren. Daarmee is parkeerbeleid dus een instrument dat bijdraagt aan doelen genoemd in taakveld 2.1. Om het aantal nieuwe parkeerplaatsen bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen te beperken wordt bijvoorbeeld bij specifieke projecten een strengere parkeernorm gehanteerd (de mobiliteitscorrectie).

In 2020 richten we ons vooral op:

  •

Uitbreiding betaald parkeren: conform de huidige enquêtesystematiek wordt het gebied betaald parkeren uitgebreid, alleen als er draagvlak is in de buurt.

  •

Bij herinrichtingen worden parkeerplaatsen op maaiveldniveau ingeruild voor ruimte voor stedelijke kwaliteit, zoals verblijfsruimte, groen, water, voetgangers- en fietsruimte.

  •

We starten met de realisatie van P+R Genneperparken waarmee we bezoekers aan de binnenstad een alternatief bieden om te parkeren. We bekijken of we tijdelijke P+R’s, zoals die op de Fontys Sporthogeschool, kunnen inzetten op andere locaties in de stad, bijvoorbeeld tijdens drukke momenten en evenementen.

  •

Uitrollen van parkeervergunning voor deelauto’s die geldig is in alle grote steden.

  •

Een onderzoek naar het gebruik van een scanauto om parkeerovertredingen sneller en effectiever aan te pakken. De inzet en mogelijke herverdeling van handhavingscapaciteit wordt hierbij betrokken.

  •

Een taskforce ‘Minder Hinder’ gaat inzetten op eenvoudig te realiseren maatregelen die doorstroom, bereikbaarheids- en parkeerproblemen in de stad moeten verminderen.

ga terug