Bereikbare binnenstad | |
De binnenstad is een plek waar voetganger, fietser en HOV de prioriteit hebben en waar we toewerken naar een autoluwe binnenstad, waar gemotoriseerd bestemmingsverkeer een plek heeft. | |
Vernieuwen verkeersregelinstallaties | |
Door het vervangen van verouderde verkeerslichten ontstaat een betere verkeersveiligheid, een betere verkeersdoorstroming (en daarmee ook betere luchtkwaliteit) en faciliteren we smart mobility projecten. | |
Verschuiving naar meer duurzame vervoerswijzen | |
We zetten in op een groter aandeel van duurzame vervoerswijzen, zoals lopen, fietsen en openbaar vervoer. Dit doen we o.a. door te investeren in (snel)fietsroutes en openbaar vervoer. | |
Verbeteren fietspaden | |
Vanuit de Bereikbaarheidsagenda zetten we onder andere in op regionale snelfietsroutes en het verbeteren van fietsinfrastructuur van en naar economische toplocaties. Ook door het asfalteren van bestaande tegelfietspaden wordt het aantrekkelijker om te fietsen. | |
Aanleggen HOV busbaan | |
Door de aanleg van vrijliggende HOV-banen wordt de bus sneller en daarmee aantrekkelijker om gebruik van te maken. | |
Een verkeersveilige stad | |
We zetten in op een betere verkeersveiligheid in de stad. Zowel op het gebied van het aantal ongelukken als de verkeersveiligheidsbeleving. We focussen op een veilige infrastructuur en het veranderen van verkeersgedrag. | |
Verbeteren verkeersveiligheid rondom scholen | |
We zetten in op verbeteren van verkeersveiligheid op en rond scholen, zoals de realisatie van schoolzones en het uitrollen van het Brabants Verkeersveiligheidslabel, waarmee een school de inzet aantoont voor verkeerseducatie en -veiligheid rond de school (BVL). | |
Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | |
Hiermee bedoelen we een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is en die mensen stimuleert tot bewegen en ontmoeten. Dit doen we conform een vastgesteld kwaliteitsniveau. | |
Onderhouden wegen | |
We voeren het onderhoudsprogramma uit. | |
Onderhouden bruggen, viaducten en tunnels | |
We voeren het uitvoeringsprogramma bruggen, tunnels en viaducten uit. | |
Reinigen | |
We houden stad schoon en netjes door o.a. vegen van wegen, verwijderen van onkruid en verwijderen van zwerfvuil. |
In 2020 richten we ons vooral op:
• | Een toekomstbestendige openbare ruimte : De openbare ruimte wordt klimaatadaptief en toegankelijk (conform het handboek openbare ruimte dat rekening houdt met het VN Verdrag) ingericht. Groen en water worden zichtbaar versterkt door te ontharden (vergroenen). Dit draagt bij aan een leefbare en aantrekkelijke openbare ruimte. We geven hier uitvoering aan in groot onderhoudsprojecten zoals De Koppele en Willem van Kesselstraat. |
• | Een openbare ruimte die uitnodigt tot bewegen en ontmoeten en het stimuleren van het gebruik van duurzamer vervoer. Dit doen we door het vergroenen van de openbare ruimte, het realiseren van ommetjes en het onderhouden van goede loop- en fietsverbindingen. |
• | In de periode 2019-2021 onderzoeken we op welke wijze we circulariteit toe kunnen passen in onderhoudsprojecten in de openbare ruimte. Bij drie onderhoudsprojecten, waaronder de Airbornelaan, wordt hier uitvoering aan gegeven. De opgedane kennis en mogelijkheden worden waar mogelijk vervolgens in andere projecten toegepast. |
• | De implementatie van de Mobility as a Service pilot voor zakelijke kilometers van gemeente Eindhoven alsmede de medewerkers van ASML. |
• | Afronden van herinrichting Vestdijk/Hertogstraat. |
• | Vervolg van maatregelen uit het bereikbaarheidsplan De Run, zoals verbeteren van fietsinfrastructuur, uitbreiden van hubs en aansluiting op A2/N2. |
• | Actualisatie Eindhoven op Weg, waarbij een koppeling wordt gemaakt met de uitkomsten uit het Ontwikkelplan Centrum. |
• | Invulling geven aan het plan om het centrum autoluw te maken, onder meer door herinrichting van de Hertogstraat en start realisatie P+R Genneperparken. |
• | Het uitvoeren van maatregelen uit SmartwayZ.NL (Brabants mobiliteitsprogramma) en de bereikbaarheidsagenda Zuidoost Brabant. Daaronder vallen het realiseren van fietsenstallingen, HOV-banen, doorstromingsmaatregelen, gedragsmaatregelen en smart mobility oplossingen. |
• | Voorbereidingen voor realisatie van het HOV3 tracé tussen de Huizingalaan en Eindhoven Airport. |
• | Vervolgstappen zetten om internationale treinverbinding Eindhoven – Düsseldorf te realiseren. |
• | Opstarten verkenning naar HOV op de Geldropseweg buiten de Ring. |
• | Het inzetten van de resterende NSL middelen voor duurzame en schone mobiliteitsmaatregelen. |