Optimale ontwikkeling 0-13 jarigen | |
Kinderen krijgen de mogelijkheden om zich optimaal te ontwikkelen. De sociale basis is versterkt en kansengelijkheid bevorderd. Onderwijsachterstanden worden (zoveel als mogelijk) voorkomen en bestreden. | |
Bestrijden van onderwijsachterstanden | |
Met Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en het Eindhovense concept Spelen, Integreren en Leren (SPIL) voorkomen we onderwijsachterstanden en zorgen we ervoor dat Eindhovense kinderen in de leeftijd 0-13 jaar zich optimaal kunnen ontwikkelen. | |
Jongeren (13-23 jaar) perspectief bieden op arbeid/dagbesteding | |
We willen verzuim en voortijdig schoolverlaten voorkomen en jongeren begeleiden naar het behalen van startkwalificatie of duurzame arbeid. | |
Tegengaan voortijdig schoolverlaten | |
Met gemeenten en onderwijsinstellingen in de regio versterken we de sluitende aanpak VSV/Jongeren in kwetsbare positie door te richten op doorlopende loopbaanbegeleiding en ontwikkelen een nieuw regionaal plan voor de periode 2020-2024. | |
Volwassenen beheersen basisvaardigheden | |
We versterken de basisvaardigheden van volwassenen om de zelfredzaamheid, de maatschappelijke participatie en de doorstroom naar werk of kans op het behoud van werk te vergroten. | |
Versterken basisvaardigheden volwassenen | |
We geven uitvoering aan het Regionaal Educatief Plan 2018 – 2022 (REP) waarin Eindhoven de contactgemeente is voor de arbeidsmarktregio Zuidoost-Brabant voor de WEB inzet. In samenwerking met stercollege, bibliotheek en stichting lezen en schrijven werken we conform stadsplan basisvaardigheden 2019-2024 aan de aanpak van laaggeletterdheid en het bevorderen van basisvaardigheden van volwassenen in Eindhoven. | |
Betere aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt | |
We vergroten de kansen op werk voor de beroepsbevolking door een betere aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt, voorzieningen voor leven lang leren en aansluiten aan de Brainport ontwikkeling. |
In 2020 richten we ons vooral op:
• | Uitvoeren van wettelijke taken: bestrijding onderwijsachterstanden, toezicht/handhaving kinderopvang en leerplichtwet, toezicht openbaar onderwijs, uitvoeren RMC, tegengaan van voortijdig schoolverlaten, uitvoeren Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) en leerlingenvervoer. |
• | Samen met regiogemeenten en scholen ontwikkelen van een nieuw regionaal plan voor VSV/jongeren in een kwetsbare positie 2020-2024. |
• | Samen met partners bibliotheek, Stercollege, stichting lezen en schrijven uitvoering geven aan het in 2019 afgesloten stadsplan basisvaardigheden 2019-2023. Meer partners daarbij betrekken zodat we meer mensen (met name NT-1ers) bereiken met de aanpak. |
• | Uitvoering geven aan de samenwerkingsafspraken LEA-partners (Lokale Educatieve Agenda) op het gebied van iedereen doet mee en aansluiting onderwijs jeugdhulp. |
• | Vanaf 2020 invulling geven aan uitbreiding van uren voor zowel de VVE doelgroep als de niet doelgroep. Deze inzet en de inzet van activiteiten in het kader van SPIL monitoren, evalueren en inzet 2021 voorbereiden. |
• | Nieuw beleid/model t.b.v. internationalisering van het onderwijs (zowel Internationale School als onderwijsbreed) opzetten in samenwerking met de omliggende gemeenten, scholen, Brainport en het Rijk. Financiële implicaties worden afgewogen in de Kadernota 2021. |